Iso-Syötteellä kaikki oli ihanan valkoisen lumen peitossa. |
Minä ja Joonas olemme olleet todella kiireisiä opiskelujen kanssa koko lukuvuoden, ja yhteinen aikakin on pitänyt suunnitella kalenterit kourassa. Niinpä päätime tehdä pienen irtioton ja lähteä viikonlopuksi Iso-Syötteelle lumilautailemaan. Matkaa Joensuusta Pudasjärvelle on yli 400 kilometriä, joten autossa ehti hyvin jutella, syödä ja kuunnella musiikkia. Sekä tietenkin tehdä kouluhommia: Joonaksen piti lukea kirjallisuuden kurssia varten Seitsemän Veljestä, joten kuuntelimme muutaman kappaleen äänikirjalta.
Tämä pikku laskija on kyllä uusi tyyli-ikonini! |
Kokeilin itse lumilautailua ensimmäisen kerran. Minua oli varoiteltu sen vaikeudesta, joten olin jo henkisesti valmistautunut viettämään enemmän aikaa pyllyllään kuin pystyssä. Joonas on lumilautaillut kaksitoista vuotta, eikä hän tainnut missään vaiheessa täysin ymmärtää vaikeuksiani. Yritin kuitenkin pysyä positiivisena ja ajatella, että joku kerta uskallan vielä pois lasten mäestä! Kyllähän se nauratti pyöriä kaikkien ammattimaisesti laskevien taaperoiden edessä ja kaatuilla naruhississä, mutta pakkohan opettelu on aina jostain aloittaa.
Oli vähän kuumottavaa seisoa keskellä parkkia kamera kädessä, mutta en onnistunut jäämään kenenkään alle. |
Eihän koko viikonloppu tietenkään pelkkää hupia voinut olla, koska opiskelijalla ei koskaan ole lomaa. Aina on joku kouluhomma tehtävänä, ja tällä kertaa se oli gradu. Aina on joku kouluhomma tehtävänä, ja tällä kertaa se oli gradu. Viimeistelin hieman gradututkimuksessani käytettävää kyselylomaketta ja lähetin sen viimein jaettavaksi.
Graduprojektini on vasta aivan alkutekijöissä. Kaikki alkoi
viime syksynä, kun Joensuun psykologian opiskelijoiden sähköpostilistalle tuli
ilmoitus Joensuun alueen kouluilla toteutettavasta tasa-arvohankkeesta, joka
tarjoaisi graduaiheitta psykologian opiskelijalle. Tartuin aiheeseen ja tässä
sitä nyt ollaan.
Tasa-arvohanke on opetus- ja kulttuuriministeriön
rahoittama projekti, jossa pyritään parantamaan rauhattomien luokkien
työskentelyilmapiiriä. Hankkeessa pyritään kehittämään luokan rauhattomuuden
taustalla vaikuttavia tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen taitoja sekä
sosioemotionaalisia taitoja.
Tasa-arvohankkeessa psykologi ja opettaja työskentelevät
luokan kanssa ja kuraattori perheiden kanssa. Oma tutkimukseni keskittyy
luonnollisesti psykologien työhön. Tarkoitukseni on tutkia, millaiseksi
opettajat ovat kokeneet psykologien työskentelyn omassa luokassaan. Opettajalta
kysytään esimerkiksi millaiseksi hän on kokenut yhteistyön psykologien
kanssa, onko hanke parantanut luokan työskentelyä ja onko hänen oma
työskentelynsä muuttunut hankkeen myötä.
Suunnitelmissani olisi jakaa kaikille opettajille
kyselylomake sekä lisäksi haastatella muutamia henkilökohtaisesti. Tein
kyselylomakkeen psykologien aiemmin tekemän lomakkeen perusteella. Minun
versioni on muutaman sivun pidempi ja sisältää paljon avovastauksia, joihin
opettaja voi itse kirjoittaa näkemyksiään ilman valmiita vaihtoehtoja.
Vastaajalle tämä on varmasti mukavaa, mutta itsehän joudun sitten luokittelemaan
kaikki vastaukset jälkikäteen. Siinä on oma vaivansa, mutta on se varmasti myös
mukavaa!
Tämä on ensimmäinen tutkimukseni ikinä ja on monia asioita,
joita en ymmärrä tutkimuksen teosta. Tähän asti graduohjaajasta ja
graduseminaarista on ollut todella paljon hyötyä. Graduseminaari on eräänlainen
graduntekijöiden ja -ohjaajien vertaistukiryhmä, jossa pohditaan yhdessä
tutkimuksen tekoa. Itse olen kokenut sen erittäin hyödylliseksi: yliopistossa opintoja
tehdään yleensä yksin kotona tai kirjastolla, joten on kiva päästä välillä
muiden seuraan tuulettumaan.
Komeet laskettelukamat! ;) Tää sun blogi on muuten visuaalisesti tosi upee! :)
VastaaPoistaHaha :D kiitos että annoit ne lainaan! Ja kiva että tykkäät, oon itekki ihan tyytyväinen :)
Poista