keskiviikko 4. tammikuuta 2017

Uuden vuoden kujeet


Uuden vuoden lupaukset. Siinä taas asia, jota minä en ymmärrä. Miksi pitäisi luvata asioita vain sen takia, että vuosi vaihtuu? Kohtahan se kuitenkin vaihtuu taas uudelleen. Ja kenelle ne lupaukset on oikein tarkoitettu? Miksi pitää luvata? 

Itse ajattelen, että uuden vuoden lupausten syvin tarkoitus olisi pohtia omaa elämää ja sitä suuntaa, johon on itse edellisen vuoden ollut kulkemassa. On hyvä pohtia, tuntuuko elämä omanlaiselta, voiko siihen olla tyytyväinen. Minä olen pohtinut näitä asioita paljonkin sen jälkeen, kun koin aikamoisen romahduksen kandintekovuonna kaikesta siitä paineesta, jonka olin itse itselleni aiheuttanut. Se sai minut todella miettimään, mikä oli saanut minut siihen tilanteeseen, ettei elämä tuntunut sängystä nousemisen arvoiselta.

Uuden vuoden kunniaksi onkin kiva todeta, että asiat ovat nyt toisin. Olen todella tyytyväinen elämääni, ja se on ihana tunne. Mutta jos niihin uuden vuoden lupauksiin palataan, niin ehkä minullakin olisi pari juttua luvattavana. Ihan vain sen takia, että muistaisin jatkaa samoja hyväksi havaittuja tapoja kuin aiemminkin:

Ensiksi minun pitää saada vähennettyä kodin tavaramäärää. Olen muuttamassa kesällä toiselle puolelle Suomea harjoitteluun, enkä todellakaan halua kuljetella ylimääräisiä tuikkukippuja, väärän kokoisia kenkiä, rikkinäisiä sukkia, kilokaupalla vehnäjauhoja ynnä muuta roinaa satoja kilometrejä sinne tänne.

Toiseksi pitää elää terveellisesti. Jälleen joulun aikana haksahdin siihen vanhaan sudenkuoppaan miettiessäni, että kyllä se elämä on sitten ihanaa kun saa unohtaa liikunnan ja ahtaa itsensä täyteen joulukinkkua  ja -suklaata. Nyt jälkikäteen naama täynnä finnejä, iho hilseellä ja maha pömpöttäen valitsisin taas toisin. 

Kolmanneksi haluan muistaa kokeilla kaikkea uutta. Tänä talvena olen välillä onnistunut irrottamaan itseni television ääreltä ja kokeilemaan esimerkiksi lukemista, värittämistä ja ukulelen soittoa. Kaikki kokeilut ovat tuottaneet hirveästi iloa - ja olen alkanut arvostaa televisiota vielä enemmän, kun en katso sitä koko ajan! En ehkä kaipaa mitään uusia aikaavieviä harrastuksia, mutta kaikkea pientä kivaa on aina mukava saada elämään, että mieli pysyisi virkeänä.

Neljänneksi aion ottaa rennosti, enkä edelleenkään halua suhtautua itseeni tai elämääni liian totisesti. Haluan tehä hauskoja juttuja ja etenkin käydä oudoissa tapahtumissa ja hassuilla kursseilla ihan vain siksi, ettei tulisi liian vakava olo. Aina kannattaa pitää kalenterissa tyhjää tilaa hauskojen yllätysten varalle, ja aina pitää lähteä kaverin kanssa syömään tai lenkille, vaikka mitenkä tuntuisi olevan tärkeämpiä asioita hoidettavana. Koska ei ikinä ole.



Ei kommentteja :

Lähetä kommentti